Saturday, April 27, 2013

Laporan Khas: Pusingan Pertama Liga Super 2013

Salam Sejahtera.



Pusingan pertama Liga Super Malaysia 2013 telah melabuhkan tirainya pada hujung Mac lalu. Dengan itu, kita telah berjaya melihat prestasi pasukan-pasukan yang bertanding musim ini. Ada yang beraksi mantap dan ada pula yang mengecewakan.

Berikut ialah laporan ringkas persembahan setiap pasukan dalam Liga Super musim ini dalam pusingan pertama. 12 pasukan yang bertanding disenaraikan berdasarkan prestasi yang dipamerkan dan jangkaan persembahan pada awal musim.




1. PAHANG 
Walau apapun kedudukan mereka pada penghujung saingan liga nanti, peminat Tok Gajah mampu berbangga dengan prestasi pasukan mereka musim ini. Keindahan Stadium Darul Makmur yang baru dibaik pulih tahun lalu disertai persembahan mantap pemain tempatan seperti Fauzi Roslan dan Azamuddin Akil, sekaligus memaksa 2 orang penyerang import Pahang hanya berpuas hati di bangku simpanan.

Ultras Pahang bersorak penuh semangat

2. ATM 
Strategi B Sathianathan telah berjaya meneruskan kecemerlangan ATM musim lalu dengan aksi konsisten untuk berada dalam kelompok atasan liga. Marlon Alex James pula tidak menunjukkan sebarang tanda kelesuan dengan terus konsisten menjaringkan gol pada usia emas 36 tahun. Sasaran empat teratas mereka nampaknya bukan sekadar janji manis pilihan raya.

3. LIONS XII
Pasukan jemputan ini terus menunjukkan taring mereka untuk mendahului pusingan pertama Liga Super tahun ini. Dibantu kelebihan padang sintetik di Stadium Jalan Besar, pasukan-pasukan tempatan terus terkial-kial dalam usaha untuk menyekat kemaraan wakil Singapura ini. Apakah akan ada pasukan tempatan yang mampu menghalang Piala Liga Super daripada dibawa keluar melepasi sempadan negara?

Lions XII terus mengaum seperti singa yang garang

4. SELANGOR 
Red Giants kekal konsisten dalam memberi saingan untuk merebut kejuaraan Liga Super walaupun turut dibayangi kontroversi pergaduhan dengan pemain ATM tempoh hari dan penggantungan Ramez Dayoub akibat kesalahan rasuah di negaranya. Mahali Jasuli, Francis Forkey Doe dan S Kunalan perlu meneruskan prestasi cemerlang mereka dalam saingan pusingan kedua liga nanti.

5. JOHOR DARUL TAKZIM FC
Aksi Daniel Guiza, Norshahrul Idlan Talaha dan Nurul Azwan Roya boleh dibanggakan namun Safiq Rahim perlu kembali bangkit untuk memikat hati Fandi Ahmad. Secara keseluruhannya, peminat Harimau Selatan boleh berpuas hati dengan persembahan pasukan berstatus bintang mereka. Pasukan ini bagaimanapun tidak terlepas daripada beberapa cerita kontroversi di luar padang.

Guiza diasak pemain pertahanan di liga bola sepak negara 
yang berkedudukan di ranking 163 dunia

6. PKNS FC
Dalam diam-diam, pasukan bimbingan jurulatih veteran Abdul Rahman Ibrahim ini berjaya mara ke kelompok pertengahan liga. Mereka mungkin diingati sebagai salah satu daripada dua pasukan yang mengalahkan Lions XII dalam liga musim ini. Pemain baru PKNS, Nazmi Faiz Mansor sudah tentu akan menggunakan peluang ini untuk bangkit semula setelah dilanda kontroversi tidak lama dulu.

7. TERENGGANU
Skuad Penyu bermula dengan perlahan namun mereka berjaya membaiki kedudukan liga secara perlahan-lahan setelah Jean Emmanuel Effa Owona kembali menemui sentuhan jaringan beliau. Kecederaan menimpa Owona meresahkan pasukan tetapi keadaan ini membuka peluang untuk Abdul Manaf Mamat, Ashaari Shamsuddin dan Farderin Kadir membuktikan kebolehan mereka.

Sang penyu mula berenang ke pantai

8. PERAK
Ibarat pasukan Liga Perdana Inggeris, Stoke City - kukuh di bahagian pertahanan, tetapi bergelut untuk menjaringkan gol. Itulah Perak untuk pusingan pertama Liga Super. Sekali lagi Perak dikecewakan dengan kegagalan penyerang import mereka. Azraai Khor Abdullah pasti berharap agar kehadiran Paulo Rangel dan kembalinya pasukan ke Stadium Perak mampu menceriakan peminat setia Kejor Yoeb Kejor.

9. KELANTAN
Kelibat Haris Safwan, Izuan Solahuddin dan Keita Mandjou yang ditagih untuk menggantikan Matyo, Nurul Azwan Roya dan Mohammed Ghaddar nampaknya kurang menjadi. Keletihan pemain, kesilapan taktikal dan ketumpulan bahagian serangan dikatakan menjadi faktor persembahan kurang memberangsangkan The Red Warriors musim ini. Jika mereka tidak segera bangkit, Kelantan boleh melupakan kejuaraan Liga Super tahun ini.

Saloh sapo jadi lagu ni?

10. T-TEAM FC
The Titans yang sebahagian besarnya terdiri daripada pemain muda bergelut untuk mencapai prestasi terbaik. Kegagalan Caleb Folan menemui sentuhan jaringan memaksa Peter Butler memikirkan semula strategi beliau. Kerajaan Negeri Terengganu pasti sedang memantau perkembangan pelaburan mereka musim ini dan oleh itu, penyingkiran ke Liga Perdana 2014 bukanlah satu pilihan.

11. FELDA UNITED FC
Adakah beraksi di sebelah petang Felda di tempat sendiri memberi kesan kepada prestasi mereka? Kemasukan bekas penyerang Kelantan, Mohammed Ghaddar tidak memberi impak yang diharapkan dan beliau telah digantikan dengan pemain import baru untuk pusingan kedua liga. Anak-anak buah K. Devan perlu bangkit untuk sekurang-kurangnya kekal dalam saingan Liga Super 2014.

Emmanuel De Porras gagal menandingi 
kehebatan Effa Owona musim lalu

12. NEGERI SEMBILAN
Segalanya serba tidak menjadi dengan skuad Hoben Jang Hoben musim ini. Masih lagi belum mencatat sebarang kemenangan, kedudukan Divaldo Alves mula menjadi persoalan dalam kalangan peminat dengan prospek tersingkir ke Liga Perdana semakin membimbangkan. Mungkinkah aura Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi telah berpindah kepada ATM FA?

Adakah pasuakan-pasukan ini mampu membuat perubahan kepada prestasi mereka dalam pusingan kedua Liga Super 2013? Sama-sama kita nantikan kesudahannya.

Sekian.

Nota kecil: Sudah lama tidak mengarang entri sebegini.

No comments: