Thursday, April 15, 2010

Prebiu Peperiksaan Akhir Semester 2


sudahkah anda bersedia?
mereka sedang
.
saya belum.

Salam Sejahtera

Minggu ulangkaji sudah hampir sampai ke penghujungnya. Namun, peratus kemajuan aku dalam mengulangkaji ni agak perlahan (sem lepas dua kali ganda lebih laju). Mungkin sebab ada banyak perkara yang membelenggu dan oh, ada banyak juga benda yang terjadi pada diriku.haha

Tanpa membuang masa, mari kita tengok apa prebiu (meramal prognosis?) untuk setiap kertas peperiksaan yang akan diduduki.



situasi - Wolverhampton Wanderers (Wolves).
masih berpeluang
Ahad, 18/04
GTD 308/2 Penyediaan Diet Teraputik (2.15 – 4.15 ptg)

Peratusan:
60% final (penyediaan diet 40%, penyelesaian kes 20%)
40% kerja kursus (amali – memasak & pembentangan 30%, laporan amali 10%)

Kerja Kursus: tbc

Ramalan:
Peperiksaan dua jam adalah termasuk dengan perancangan menu dan penyelesaian masalah. Bergantung pd kes, penyediaan menu boleh jadi susah atau senang. Menu yang dirancang ini akan dimasak pada 26/04 (Isnin). Jadi pada masa peperiksaan, kami perlu merancang distribusi nutrien, waktu makan dan apa yang perlu dimasak. Tak lupa juga dengan analisis komposisi nutrien yang perlu dibuat. Proses memesan bahan-bahan untuk dimasak juga akan dibuat pada masa tersebut. Tak percaya? Percayalah..

p/s: terima kasih pd Kolu kerana menyelesaikan kekeliruan..tq2

Sasaran: B (setelah menimbangkan semua perkara)


Arsenal - tanpa Cesc dan RVP,
masih ada harapan lagi
Selasa, 20/04
GTD 307/2 Prinsip Terapi Diet 2 (2.15 – 4.15 ptg)

Peratusan: 60% final 40% kerja kursus

Kerja Kursus: CA 1 (C+), CA 2 (A-), Assignment (A-), class activity 1-5 (A, A-, A, B+, C-)

Ramalan:
peperiksaan dua jam dibahagikan kpd tiga bahagian. MCQ, SEQ dan kajian kes. Sem ni utk subjek Sir Daniel kali ni rasanya aku tak terlalu teruk, kalau dibandingkan dengan dietetic skills (sem2 2008/09). Cuma kena bersedia sepenuhnya. Bukan sahaja utk exam, malah utk klinikal sem depan..tahun yg lebih mencabar menanti..

Sasaran: B atau B+. kalau boleh pecahkan satu lagi rekod.mampukah aku melakukan?


situasi antropologi = Hull City AFC?

Rabu, 21/04
GTD 303/2 Antropologi Pemakanan (2.15 – 4.15 ptg)


Peratusan: 60% final 40% kerja kursus

Kerja Kursus: CA D, Laporan ?

Ramalan:
bergelut. Oleh sebab ini adalah kali pertama kursus ni dikendalikan oleh Dr Noorfarizan, maka tidak diketahui apa yang akan terjadi. Apa-apa je boleh jadi. Oleh itu, perlu bersungguh-sungguh lagi, jangan malas2.

Sasaran: B @ B- . CA yang teruk mungkin akan menarik markah aku ke belakang. Tapi final juga perlu mampu menjawab dengan baik. Hanya aku je yg boleh betulkan kesilapan diri sendiri (sapa suruh x studi betul2 masa CA.duhh)


Manchester United - mungkin sempat kejar

Ahad, 25/04
GTD 318/4 Latihan Dietetik Pesakit Luar (2.15 – 4.15 ptg)


Peratusan: 40% final 60% kerja kursus

Pencapaian:
Kuiz Dietitian: 46.8111 (rank 24/24), NCP (?),
Case Presentation (A-), Case Report – Presented (B), non-presented (A-),
Tugasan Khas - Kuih Kelantan (?), Simple Survey (?), Public Talk (?), Tutorial (?)

Ramalan:
semester pertama berjumpa dengan pesakit sebenar. Kalau sebelum ni Cuma belajar teori je.ternyata, teori dgn praktikal tak sama! Walaubagaimanapun, mungkin boleh skor dengan syarat final exam ok. Kuiz je huru-hara sikit. Mungkin sebab tak bertenang dan kurang sedia kut. Final tak boleh ulang kesilapan sama macam dulu-dulu.

Sasaran :
A- @ B+. Tinggi sedikit. Memandangkan subjek ni bawa 4 unit, jadi kalau dapat rendah akan menimbulkan masalah kpd diri sendiri.semestinya!


tottenham hotspurs - jangan putus asa

Selasa, 27/04

GTD 320/3 Pengurusan Perkhidmatan Makanan (2.15 – 5.15 ptg)

Peratus: 60% final 40% kerja kursus

Pencapaian: CA (?), Laporan Premis Makanan (?)

Ramalan:
Sem lepas, toksikologi pemakanan dapat B je. Sem ni, memandangkan subjek ni adalah asas kpd Latihan Industri (LI) kami, jadi penting juga untuk menguasai subjek ni.nanti nak pergi LI tak tahu apa-apa. Kan susah nanti. Nama USM dan PPSK dan juga sudah pasti Program Dietetik akan menjadi taruhan. Jangan menghampakan diri dan orang lain..

Sasaran:
B. Sebab CA aritu agak mengarut. Laporan harap2 Dr terima dgn hati terbuka..hehe


Kesimpulan:
Usah mudah menyerah kalah. Berjuang lah sehingga memecahkan rekod sekali lagi.Amin...
Selamat menyambut peperiksaan semester 2 2009/2010.

Kepada semua - dietitian wannabes, rakan-rakan program2 lain (bloggers atau tak), dan semua penghuni ppsk dan warga usm amnya. selamat berusaha. berjuanglah sehingga ke titisan dakwat pen yang terakhir..

2 comments:

DarkArtz said...

perghhhh.........
siap ada analysis lagi tu.....
huhuhu......

Din diet said...

haha..
saje buat analisis sikit..
ko buat sekali la..nk tau jgk aku forensik cmna..huhu