Sunday, April 17, 2011

Prebiu Peperiksaan Final Semester 2 2010/2011

Salam Sejahtera

Kali ni, seperti biasa, prebiu peperiksaan semester, untuk kali terakhir di USM. Semester 8 ini, aku mengambil tiga subjek dengan jumlah kredit 12 unit. Maknanya setiap subjek dengan 4 jam kredit. Dan apa yang unik, semester ni tidak ada lecture note (hard copy). Cuma perlu buka balik artikel jurnal untuk tugasan kumpulan dan mengulangkaji pembentangan rakan-rakan dalam bentuk Power Point.



Selasa 19.04.2011
(2.15 - 4.15 petang)
GTD 405/4 Seminar Pemakanan Dan Dietetik

Kerja Kursus: 50% (seminar + laporan, individu dan berkumpulan)
Final: 50%

Peperiksaan 2 jam terdiri daripada 5 soalan esei termasuk soalan berbentuk KBKK. Setakat ini, markah kerja kursus yang diketahui adalah pembentangan yang mana aku mendapat 75%. Kalau ditukar dalam peratusan (pembentangan bawa markah 20%), aku dapat lebih kurang 15% kot. Begitupun, laporan pembentangan yang dibuat tidak berkualiti dan mungkin akan mendapat markah yang sedikit sahaja. Mungkin kerja berkumpulan akan dapat membantu. Subjek ini 98% berkisarkan tentang jurnal2 saintifik tentang perkembangan-perkembangan terbaru dalam dunia penyelidikan pemakanan dan dietetik. Untuk final, perkara yang perlu diulangkaji adalah slaid pembentangan rakan-rakan, artikel jurnal tugasan kumpulan dan pengetahuan asas tentang isu-isu berbangkit.




Rabu 20.04.2011
(9.00 - 12.00 tengah hari)
GTD 403/4 Latihan Dietetik Dalam Wad II

Kerja Kursus: 60%
(CA 25%, 2 Case Report 10%, 1 Case Presentation 15%, VIVA 10%)
Final: 40%

Subjek ini adalah kesinambungan subjek GTD 310/4. CA di sini bermaksud penilaian oleh penyelia semasa menjalani latihan praktikal di hospital kerajaan di seluruh Malaysia sepanjang 10 minggu dari 27 Disember 2010 hingga 4 Mac 2011. Jadi kalau prestasi yang baik ditunjukkan semasa praktikal, rasanya tidak ada masalah untuk mengumpul markah yang baik. VIVA pula adalah seperti temuduga dengan panel-panel dari luar PPSK. Macam-macam soalan yang menguji tahap keimanan ditanya. Dari segi praktikal, aku rasa tidaklah teruk sangat. Baki 40% markah itu akan aku cuba sedaya upaya untuk mendapat semaksimum mungkin.



Khamis 21.04.2011
(2.15 - 5.15 petang)
GTD 404/4 Latihan Dietetik Unit Khas II

Kerja Kursus: 60%
(CA 25%, 2 Case Report 10%, 1 Case Presentation 15%, Practical Test 10%)
Final: 40%

Subjek ini dan subjek di atas sama sahaja. Kecuali subjek ini lebih menumpukan kepada pesakit-pesakit yang kritikal. Dari segi penilaian kerja kursus, semuanya sama kecuali VIVA yang digantikan dengan peperiksaan praktikal di wad. Aku telah pun selesai peperiksaan praktikal ini pada Selasa lepas, sehari selepas VIVA berlangsung. Untuk GTD 403 dan GTD 404, sila baca balik nota-nota yang lama berkenaan pengurusan pemakanan bagi pesakit berkaitan.


Sasaran Umum:
Memandangkan masa untuk mengubah PNGK hampir tiada lagi, jadi aku hanya mampu berharap untuk melakukan sebaik mungkin semester ini. Sehingga kini, aku masih tertanya-tanya apa yang telah terjadi semasa aku dalam tahun pertama dan tahun kedua dulu. Oh, andai dapat ku undurkan masa, pasti aku akan kembali ke waktu itu. Namun kini tiada lagi jalan kembali.

Selamat berjuang.

4 comments:

Lea Isnawi said...

kan kan?
aku pun terasa nak kembali kepada 1st n 2nd year
result aku sgt teruk dulu

huhu

pape, berusaha utk last sem neh =)

Din_diet said...

result aku lagi teruk kot. korang dah leh cover masa pdrm sem lepas.hehe

jom berusaha.tak lama dah.tapi cam x sempat je.huhu

Lea Isnawi said...

ala..kat mpdrm dulu, bape kerat je pun naik..
x effect sgt pun..huhu

Din_diet said...

eh.yeke..haha