Sunday, November 21, 2010

Prebiu Minggu 3 Final Sem 1 2010/2011

Salam Sejahtera

Minggu ni minggu terakhir exam. di saat ini aku ketensionan selepas Malaysia kalah pada Thailand dalam acara sepak takraw berpasukan, Koo Kien Kiat dan Tan Boon Heong pula kalah kpd beregu Indonesia dalam final badminton beregu lelaki di Sukan Asia dan Newcastle United pula terdibelasah oleh Bolton Wanderers 1-5 tadi dalam Liga Perdana Inggeris. (T_T)

Marilah kita buat prebiu untuk minggu ketiga peperiksaan akhir semester 1 bagi sesi akademik 2010/2011. Nampaknya satu lg minggu penuh rintangan..



Ahad 21/11 (2.15 - 4.15 petang)
GTD 317/3 Latihan Dietetik Dalam Unit Khas I


Kerja Kursus: 60% (CA : B-, Case Report: B-, Case Presentation: A)
Final : 40%

Soalan subjek ni mungkin berkisar tentang pengurusan pesakit dalam keadaan kritikal. Antara soalan yang mungkin ditanya adalah perancangan dan bantuan kepada pesakit dalam keadaan koma atau yang tak mampu mengambil makanan seperti biasa. Jadi, pemakanan secara enteral dan parenteral perlu diberikan kepada pesakit terlibat. Pemantauan terhadap pesakit juga perlu dilakukan dengan baik dan berterusan bagi memastikan pesakit dapat menerima (toleransi) kepada pemakanan yang diberikan. Komplikasi yang timbul perlu diatasi. Terapi makanan perubatan (Medical Nutrition Therapy - MNT) juga perlu diberi perhatian. Wad yang terlibat untuk praktikal adalah 3U(surgeri perempuan), 8S (perubatan HDU kot, aku dah lupa..huhu) dan 2D (neuro ICU). Fahamkah korang semua? Untuk exam juga, nota yang terdahulu juga perlu disemak semula.

Ramalan:
B. i will try to do my best again, sir! B- takkan boleh diterima dengan hati tenang.



Selasa 23/11 (9.00 - 11.00 pagi)
GTD 401/4 Latihan Dietetik Pesakit Luar II

Kerja Kursus: 60% (38.1/60)
Final: 40%

Akhirnya, ada juga kertas di sebelah pagi. Yang kedua untuk sem ini. Dan kami akan menduduki peperiksaan tanpa lecturer kami Dr Sakinah, yang pergi menunaikan haji tahun ini. En Karami akan bertugas untuk menggantikan beliau.

Subjek ini, adalah kesinambungan semester lepas (aku dapat B+ untuk kertas tu) yang mana praktikalnya melibatkan pertemuan dengan pesakit-pesakit luar di klinik dietetik. Rutin harian untuk praktikal subjek ni bermula seawal 8.10 pagi. Kami perlu naik ke wad-wad yang telah ditetapkan untuk membuat Indent Diet (memeriksa pesanan diet supaya tepat dengan keadaan penyakit pesakit). Aku dan Syam kena cover wad ortopedik (4U, 4S, 2Z) dan wad oftamologi (2U) untuk 2 minggu awal. untuk minggu seterusnya wad 2 Intan dan 1 Selatan. Setelah siap kerja indent diet ini, kami akan balik ke klinik menunggu pesakit yang datang ke klinik (selalunya dirujuk oleh doktor). Penyakit yang biasa ditemui? T2DM, HPT, HPL, GDM, IHD, FTT. sila google untuk melihat apakah maksud singkatan2 ini. Juga semester ni, ada test kaunseling dijalankan (10% daripada markah kerja kursus) selain pembentangan kes (bernasib baik dipuji..tq en karami) dan laporan kes (2 kes dan dalam studi week baru siap..terukk). Praktikal klinik pula dijalankan bersama dietitian HUSM. kalau sem lepas bersama dietitan PPSK.

Untuk exam, sila la studi ye! 4 unit ni. Rajinkan diri melihat nota2 dan perkukuhkan perkara asas yang patut diketahui sbg seorang pelajar dietetik.

Ramalan
B+. sekurang-kurangnya kena sama dgn sem lepas.


Wassalam.