Thursday, November 11, 2010

Stadium Berjiran!

Salam Sejahtera.

Kali ni aku nak kongsi beberapa buah gambar tentang stadium yang berada dekat2. Stadium2 yang berada dalam kawasan sama dan bandar sama.


(1)
Liverpool & Everton


Kelihatan stadium Anfield (Liverpool, atas) dan Goodison Park (Everton, bawah) hanya dipisahkan oleh Stanley Park.

Kedua-dua Liverpool dan Everton sekarang sedang bermain dalam Liga Perdana Inggeris. Perlawanan antara dua kelab ni dikenali sebagai Merseyside Derby yang sememangnya sengit setiap tahun.


(2)
Nottingham Forest & Notts County


Hanya Sungai Trent memisahkan kedua-dua stadium Meadow Lane (Notts County, atas) dan City Ground (Nottingham Forest, bawah) di bandar Nottingham ini.

pada masa sekarang, Nottingham Forest beraksi di Liga Kejuaraan (Divisyen Satu) manakala Notts County beraksi di Liga Satu setelah menjuarai Liga Dua (Divisyen Tiga) tahun lepas.

(3)
Dundee & Dundee United


Dekatnya stadium!! Dua kelab dari Liga Scotland yang berasal dari bandar Dundee, Dundee (Dens Park, stadium di sebelah kiri) dan Dundee United (Tannadice Park, sebelah kanan) memiliki stadium yang terletak sangat2lah berhampiran. Jarak? cuma 310 ela (283.5 meter). Rekod Dunia untuk jarak antara dua stadium yang paling dekat bagi kelab bola sepak professional.

Dundee United sekarang beraksi di Liga Perdana Scotland. Dundee pula beraksi satu divisyen di bawah, iaitu dalam Divisyen Satu. Dundee juga sedang menghadapi krisis kewangan yang menyaksikan mereka dipotong 25 mata lalu terperosok di tangga terbawah Divisyen Satu.


(4)
Inter Milan & AC Milan


Kelab Itali, Inter Milan dan AC Milan pula berkongsi stadium yang sama iaitu stadium Guiseppe Meazza atau lebih biasa dikenali sebagai San Siro. Dua kelab ni biasa bergilir-gilir beraksi di stadium ni. Mungkin boleh kira yang ni dekat lagi kot.tapi rasanya tak dikira dekat sebab dua kelab ni memang kongsi stadium.


suasana semasa perlawanan di San Siro


Artikel asal di sini.

2 comments:

chanz said...

oic. jom g UK tengok bola

Din_diet said...

jom..mari terbang bersama air-asia. semua orang kini mampu terbang.