Tuesday, May 31, 2011

Review Album: Devotees - Berjalan Tanpa Henti

Salam Sejahtera

Kini giliran kumpulan Devotees pula tampil dengan album terbaru mereka. Album kali ini diberi tajuk “Berjalan Tanpa Henti”. Ini adalah album penuh kedua Devotees dan album ketiga Devotees secara keseluruhannya. Album penuh pertama Devotees – Devotees dirakamkan pada tahun 2005 dengan lagu-lagu hit seperti Tika Dinihari, Mahar Cinta dan Sahabatku. Album seterusnya adalah Alternatif Hiburan Bermotivasi pada tahun 2007. Album kali ini lebih berkonsepkan ke arah kemanusiaan.


Untuk album kali ini, semua anggota Devotees, Adi Akmal, Abd Halim, Muhammad dan Shauqi bertindak sebagai penerbit album. Terdapat 9 trek dalam album ini. Senarai lagu dalam album:

1) Berjalan Tanpa Henti
2) Bersama
3) Hadirnya S.A.W
4) Selagi Hayatmu Di Sini
5) Don't Walk Away
6) Harapan feat. Salleh Brotherz
7) Rindu Kedamaian
8) Bersama (versi akustik)
9) Bersama (minus one)


Berikut adalah ulasan lagu-lagu dalam album.



1. Berjalan Tanpa Henti
(Lagu & Lirik: Yasin Sulaiman)
Album baru Devotees dimulakan dengan sesuatu yang baru, berbeza daripada lagu-lagu Devotees sebelum ini. Susunan muzik dan vokal yang mantap menghiasi lagu ini. Di bahagian hujung lagu ini juga ada banyak pengulangan ‘Lalala lalala’ yang jarang didengari dalam lagu-lagu nasyid. Liriknya mengisahkan tentang perjalanan hidup kita yang tidak pernah akan sunyi dengan ujian. Oleh itu, kita dinasihatkan supaya jangan sekali-kali berputus asa apabila berdepan ujian yang pasti ada hikmahnya dan sentiasalah ingat kepada Allah. (4.5/5)


2. Bersama
(Lagu & Lirik: Adi Akmal)
Lagu karya anggota Devotees sendiri, Adi Akmal. Sebelum ini, lagu ini pernah dimuatkan dalam album mini Devotees, Alternatif Hiburan Bermotivasi yang dikeluarkan pada tahun 2007 dan album Nasyid Mantop keluaran Inteam Records pada tahun yang sama. Lagu ini boleh dikatakan sebagai lagu ‘trade mark’ Devotees. Lirik lagu ini sekali lagi berkisar tentang rintangan dalam kehidupan dan persahabatan. (4/5)


3. Hadirnya Cahaya S.A.W
(Lagu & Lirik: Abdul Halim)
Sebuah lagi lagu karya anggota Devotees, Halim. Lagu selawat serta pujian ke atas rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW. Susunan muzik yang agak ‘upbeat’. (3.5/5)


4. Selagi Hayatmu Di Sini
(Lagu: Adi Akmal & Lirik: Salleh Brotherz)
Lirik lagu ini aku rasa mengisahkan tentang penderitaan yang melanda soerang insan yang menyebabkan sikapnya berubah (atau dipinggirkan oleh orang-orang di sekelilingnya), tidak lagi seperti dulu. Penulis mungkin sebagai orang terdekat dengan insan itu menasihatkannya supaya bersabar dan berjanji akan setia di sisinya. Aku suka lirik lagu ini. Susunan muzik lagu ini tidak mengecewakan. (4/5)


5. Don’t Walk Away
(Lagu: Adi Akmal & Lirik: Muhammad)
Kalau dalam album pertama dahulu, ada lagu berbahasa Inggeris bertajuk Lament, album kali ini menampilkan Don’t Walk Away. Lirik lagu ini berkisar tentang motivasi dan peringatan untuk kita sentiasa bersemangat meneruskan kehidupan. Susunan muzik ala-ala slow rock dan balada. Don’t Walk Away Walk Away yeah yeah yeah! (4.5/5)


6. Harapan (feat. Salleh Brotherz)
(Lagu & Lirik: Dak Mie)
Rasanya dah lama tak mendengar hasil tangan Dak Mie. Untuk lagu ini, Devotees berduet dengan Salleh daripada kumpulan Brotherz. Moga hidayahnya kan tiba. (4/5)


7. Rindu Kedamaian
(Lagu: Mohd Taufiq Nordin & Lirik: Muhammad)
Tipikal pop ballad. Liriknya mengisahkan kedamaian yang kian hilang di dunia ini. Begitu juga kasih sayang dan sifat kemanusiaan yang kian luput ditelan zaman. Susunan muzik yang tak jauh bezanya dengan lagu Harapan. (3.5/5)


8. Bersama (Versi Akustik) (3/5)
9. Bersama (Minus One) (3/5)
Turut dimuatkan lagu Bersama dalam versi akustik untuk album ini. Versi minus one juga disediakan (akustik).


Jangan lupa dapatkan album terbaru Devotees di pasaran!
Facebook Devotees

2 comments:

Che An Dusuki said...

Semua lagu dalam album ni best, tapi dah menjadi trend full album masakini hanya menampilkan 8 lagu (kecuali kompilasi) berbandimg 10 lagu suatu masa dahulu. Rasa macam tak puas, dengar sekejap je dah habis 1 CD, hehe...^_^"...

Din_diet said...

betul2.. nak jimat kos kot.huhu